حرکت مستمر شرکت پتکو بر روی مرزهای دانش

دانش فنی کم نظیر، متخصصین کارآزموده و باتجربه و همچنین حضور فعال شرکت دانش بنیان پتکو در کنفرانس‌ها و مجامع علمی باعث شده، بزرگترین تیم فنی-مهندسی و تحقیق و توسعه در زمینه طراحی پمپ‌های سانتریفیوژ سفارشی در این شرکت ایجاد گردد که می‌توان گفت منحصر به فرد است.

دپارتمان تحقیق و توسعه امور فنی-مهندسی شرکت پتکو همواره بر روی پروژه‌ها و طرح‌های جدید کار می‌کند که نتیجه آنها چاپ و ارائه مقاله‌های متعدد در ژورنال‌ها و کنفرانس‌های معتبر است و در حال حاضر نیز آنالیزهای CFD و آنالیزهای دینامیکی و ارتعاشی بر روی پمپهای BB1, BB2, BB3, BB5 برای پروژه‌های جدید انجام می‌گیرد که به محض اتمام و تایید این آنالیزها، کار مدل‌سازی و ساخت و تولید این پمپ‌ها جهت پروژه‌های جاری و جدید شرکت انجام خواهد شد و همچنین آنالیز عددی پدیده کاویتاسیون، بهینه‌سازی و افزایش راندمان برای این پمپ‌ها نیز جزو تحقیقات مهم می‌باشد و نتیجه این طراحی‌ها و آنالیزها در ژورنال‌ها و کنفرانس‌های معتبر داخلی و خارجی نیز ارائه و چاپ می‌شود.

انجام شبیه‌سازی کامپیوتری برای آگاهی یافتن از عملکرد سازه‌های مکانیکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با استفاده از این شبیه‌سازی‌ها، مدلسازی‌ها و آنالیز نتایج حاصل از المان محدود می‌توان از عمکرد مطمئن پمپ‌ها اطلاع پیدا کرد و عمر آنها را افزایش داد.

به عنوان نمونه، شرکت پتکو نیز در همین راستا با انجام آنالیزهای المان محدود Lateral & Torsional، تحلیل‌های ارتعاشی و همچنین آنالیزهای CFD بر روی پمپ‌ها مطابق به‌روزترین استانداردهای موجود، همواره کیفیت و راندمان پمپ‌های تولیدی موجود خود را افزایش داده و همچنین پمپهای با مشخصات جدیدی طراحی، آنالیز و تولید می‌کند.

آنالیزهایLateral & Torsional  برای آگاهی از فرکانس های طبیعی پمپ مورد نظر و اینکه سرعت کاری پمپ در حد مطلوبی از فرکانسهای طبیعی پمپ، فاصله داشته باشد انجام می‌گیرد. اگر فرکانس‌های طبیعی پمپ به فرکانس دورانی روتور نزدیک باشد باعث ایجاد پدیده رزونانس می شود که منتج به از کارافتادگی زود هنگام پمپ می‌گردد.

دپارتمان تحقیق و توسعه شرکت پتکو در همین راستا و با در نظر گرفتن این مسائل، آنالیزهای  Lateral & Torsional را برای پمپ‌هایی که طراحی جدیدی می باشند مطابق استانداردهای API610 و API684 انجام می‌دهد؛ به عنوان مثال، نتیجه این آنالیزها برای پمپ های BB3 پروژه بزرگ خط لوله گوره به جاسک، محاسبات و طراحی این پمپ را تایید نمود و سپس مراحل مدلسازی و ساخت این پمپها انجام گرفت؛ که نتایج حاصل از آن تحت عنوان مقاله “اثرات ژورنال بیرینگ‌ها روی فرکانس‌های طبیعی روتور پمپ سانتریفیوژ پنج طبقه API-BB3 ” در سومین کنفرانس پژوهشهای نوین در مهندسی و علوم کاربردی که یک کنفرانس ISC معتبر می‌باشد، ارائه شد.

در این پژوهش، فرکانسهای طبیعی پمپ BB3 توسط نرم افزار ABAQUS به دست آمد و با سرعت کاری پمپ مقایسه شد که مطابق استانداردهای API610 و API684 حاشیه امن مطلوبی را دارا بود و بنابراین احتمال خرابی ناشی از ارتعاش به کمترین میزان ممکن رسید. همچنین دپارتمان تحقیق و توسعه امور فنی-مهندسی شرکت دانش بنیان پتکو، در حال تکمیل این آنالیزها برای پمپ‌های جدید خود نیز می‌باشد تا علاوه بر افزایش عمر و راندمان پمپها، رضایت مشتریان عزیز نیز بیش از پیش جلب گردد.

برای نمونه در تصاویر ذیل، به ترتیب، مود اول در آنالیز Lateral و اولین فرکانس طبیعی در آنالیز Torsional برای پمپهای BB3 پروژه خط لوله گوره به جاسک که در نرم‌افزار ABAQUS انجام شده و همچنین آنالیز CFD برای پروانه پمپ BB5 که در نرم‌افزار ANSYS-FLUENT انجام گرفته، نشان داده شده است.

پتکو ۲

4C27C66B-94EB-4E21-B263-5E3857230C03

حرکت مستمر بر روی مرزهای دانش و توسعه فعالیت‌های دانش بنیان از جمله اهداف شرکت پتکو می‌باشد که تا به امروز نیز در این مسیر موفق بوده است. شرکت پتکو به عنوان پیشرو در طراحی و ساخت پکیج‌های پمپ‌های سانتریفیوژ با تلاش همکاران تحقیق و توسعه و مهندسی، موفقیت‌های فراوان و گسترده تری در سالیان پیشرو برای صنعت کشور به ارمغان خواهد آورد.

تهیه کننده: ناصر علیزاده سرپرست دپارتمان تحقیق و توسعه امور فنی مهندسی شرکت پتکو

 منبع

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید