بهره‌مندی شرکت صبا نیرو سدید از آزمایشگاه تخصصی پلیمری و کامپوزیتی

سرپرست کنترل کیفی و آزمایشگاه شرکت صبا نیرو سدید عنوان کرد: گروه صنعتی سدید در سال ۱۳۷۹ قراردادی را در زمینه احداث خط تولید توربین بادی ۶۶۰ کیلوواتی با همکاری شرکت دانمارکی وستاس که یکی از معتبرترین شرکت‌های طراح و سازنده توربین‌های بادی در جهان است، منعقد کرد و مسئولیت اجرایی این قرارداد را بر عهده شرکت صبانیرو گمارد.

حسن ربیعیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: در همین راستا، عملیات ایجاد کارخانه تولید پره‌های کامپوزیتی توربین بادی و مونتاژ ماشین‌خانه(Nacelle)  که دارای بیش از ۷۵۰۰ مترمربع سالن‌های سرپوشیده است، در سال ۱۳۸۱ به پایان رسید. ماشین‌آلات تولید پره و مونتاژ ناسل در یک مقطع زمانی ۶ ماه تحت نظارت کارشناسان دانمارکی با موفقیت نصب و راه‌اندازی گردید. با اتمام مراحل فوق شرکت صبانیرو با ظرفیت عملی ۳ پره کامپوزیتی در هفته و مونتاژ یک دستگاه ماشین‌خانه آغاز به فعالیت کرد.

ربیعیان بیان کرد: هم اینک شرکت صبا نیرو با داخلی سازی حدودا ۷۵ درصدی توربین بادی ۶۶۰ کیلو واتی، توانایی تولید پره‌های کامپوزیتی توربین‌ بادی با استفاده از الیاف شیشه‌پیش‌آغشته(Prepreg)  را داشته و همچنین قادر به طراحی و ساخت کلیه سازه‌های کامپوزیتی مورد استفاده در صنایع مختلف با بکارگیری دانش و تکنولوژی نوین و ارائه مشاوره در زمینه‌های فوق است.

 سرپرست آزمایشگاه شرکت صبا نیرو ادامه داد: کارخانه صبانیرو در جهت اجرای صحیح کنترل ورودی مواد پلیمری، کنترل حین فرایند تولید اجزا پره‌، کاور ناسل و دماغه کامپوزیتی توربین باد و فرایند کالیبراسیون؛ مجهز به آزمایشگاه تخصصی پلیمری و کامپوزیتی است. آزمایشگاه مزبور از تجهیزات و دستگاه های تخصصی و پیشرفته‌ای دربخش های مختلفی همچون اندازه‌گیری آنتالپی باقیمانده در ماده Prepreg خام برای سنجش میزان خامی و میزان پلیمرشدن مواد پخت شده (چسب، ژلکت و ماده Prepreg) برای کنترل پخت، اندازه‌گیری دمای شیشه‌ای شدن برای اطمینان از کیفیت مواد اولیه و کامل بودن سیکل پخت ماده پلیمری، اندازه‌گیری ویسکوزیته و خواص رئولوژی مواد رزینی، اندازه‌گیری میزان چسبندگی رنگ، اندازه گیری مقاومت استحکامی پلیمرها و کامپوزیت ها در حالت کشش، فشار، برش و خمش و …؛ برخوردار است.

وی در انتها اظهار کرد: در راستای فرایند بومی سازی و ساخت داخل هر قطعه کامپوزیتی، نیاز به انجام تست‌های روتین کنترل ورودی و تعریف شده حین فرایند و در بعضی مواقع غیر معمول (نامتعارف) و نیز تست محصول نهایی (تمام مقیاس) است.

 لازم به ذکر است: در فرایند مهندسی تولید اقلام مختلفی همچون ساخت پره کامپوزیتی ۶ متری توربین بادی ۲۵ کیلو وات پژوهشگاه نیرو، ساخت کاور کامپوزیتی ماشین خانه (ناسل) و دماغه توربین ۶۶۰ و ۷۱۰ کیلو وات، بومی سازی قطعه کامپوزیتی Root Joint دارای شرایط تکنوژی خاص اتصال آلومینیم به کامپوزیت، ساخت و تولید انواع سازه‌های کامپوزیتی صنعتی و قالب‌های فایبرگلاس از جمله کامپوزیت دیسک و کانال های هدایت کننده هوا و …، پوشش دهی کروماته گرم بر روی آلومینیم سری AL5083، اجرای فرایند رنگ و تغییر روش پوشش دهی پره از Gelcoat به Topcoat  و ارائه خدمات تخصصی در اجرای تست های استاندارد به مراکز مهندسی و دانشگاهی از جمله دانشگاه های مالک اشتر، امیر کبیر، علم و صنعت و …؛ تماماً از امکانات تخصصی آزمایشگاه شرکت صبا نیرو استفاده شده و قادریم درخواستهای بهره مندی از خدمات تخصصی مربوط به این آزمایشگاه را به شکل کامل پاسخ دهیم.

منبع

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید