جزئیات تغییر نرخ ارز درحقوق ورودی

معاون گمرک ایران گفت که در مبنای تعیین نرخ ارز محاسباتی حقوق ورودی،گمرک هیچ دخل و تصرفی ندارد، این نرخ توسط بانک مرکزی به‌روزرسانی و از طریق بستر شبکه ملی اطلاعات در سامانه گمرک پیاده سازی شده است.

به گزارش ایسنا، سید میثم حسینی لر- معاون برنامه ریزی و امور بین الملل گمرک ایران- با اشاره به پیاده سازی سامانه‌ی نرخ محاسباتی حقوق ورودی در سال جدید گفت: باتوجه به قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و الزام اعمال اخذ حقوق ورودی بر اساس نرخ ارز ETS، پس از مشخص شدن تغییرات و کاهش سود بازرگانی در هیات وزیران و کاهش تعرفه های گمرکی در کالای اساسی طبق قانون بودجه مذکور و اعلام آن به گمرک به عنوان سازمان مجری، تغییرات قانونی از عصر روز سه شنبه گذشته در سامانه اطلاعاتی گمرک آغاز شد و در روز شنبه و یکشنبه هفته جاری تست‌های فنی در سامانه صورت گرفت.

او افزود: این در حالی است که گمرک صرفا به عنوان مجری موظف بود تا با تبادل اطلاعات با سازمان های قانونی مرتبط در راستای اجرای قانون عمل کند، بنابراین با عبور موفق از مرحله تست عملکردی در سامانه و حل مشکلات ناشی از فرمت های جدید دیتا از وزارت صمت، سازمان مالیاتی و بانک مرکزی، از روز گذشته تغییر در نرخ محاسباتی در سامانه اطلاعاتی گمرک  اعمال شد.

وی ادامه داد: مبنای تعیین نرخ روزانه محاسباتی حقوق ورودی، بانک مرکزی است و گمرک هیچ دخل و تصرفی در آن ندارد و از آنجا که طبق اعلام بانک مرکزی، نرخ ارز ETS  در ابتدای هر روز در آن بانک به‌روزرسانی می‌شود، اطلاعات به‌روزشده نرخ ارز به صورت سرویس الکترونیکی و از طریق بستر شبکه ملی اطلاعات (مطابق با بند ث ماده ۶۷ قانون برنامه ششم توسعه کشور) در سامانه‌های اطلاعاتی گمرک پیاده‌سازی شده (تبادل) و روزانه ساعت ۹ نیز  اعمال می‌شود. (بنا به اعلام آن بانک).

معاون برنامه‌ریزی و امور بین‌الملل گمرک ایران تاکید کرد: بر اساس اعلام بانک مرکزی، در روزهای تعطیل رسمی، نرخ ارز از سوی آن بانک به‌روزرسانی نمی‌شود و آخرین روز کاری قبل از تعطیل ملاک عمل خواهد بود.

حسینی لر یادآور شد: گمرک ایران سیاستگذار در تعیین حقوق ورودی  و تعیین کننده نرخ ارز نبوده و فقط مجری قانون است و بر اساس قانون  بودجه سال ۱۴۰۱  این مهم نیز در کنار موارد دیگر، چون ماخذ تعرفه‌های دریافتی از وزارت صنعت، معدن و تجارت، مالیات بر ارزش افزوده و تغییر تعرفه‌ای یا حقوق ورودی در سامانه گمرک در کمترین زمان ممکن از روز گذشته دوشنبه ۹ خرداد ماه، پیاده‌سازی شد و قابل بهره‌برداری است.

بر اساس این گزارش، تجار، فعالان و ذینفعان حوزه تجارت می توانند نرخ محاسباتی بانک مرکزی را در تارنمای fxmarketrate.cbi.ir ملاحظه کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید