تفاهم نامه همکاری های مشترک ایران و عراق امضا شد

وزیر نیرو از امضای تفاهم نامه همکاری های مشترک ایران و عراق خبر داد و گفت: دیدارهای بسیار سودمندی در راستای روابط دو کشور طی دو روز گذشته برگزار شد و کمیته های فنی در بخش های مختلف تجارت، خدمات فنی و مهندسی و مسائل مختلف مورد علاقه کشور هم در بخش دولتی و خصوصی برگزار شد که براساس آن توافقات بسیار خوبی نیز صورت گرفت.

به گزارش ایسنا، رضا اردکانیان امروز در حاشیه امضای تفاهم نامه همکاری مشترک بین ایران و عراق با بیان اینکه این اجلاس بعد از شش سال برگزار شد البته مسئولیت کمیسیون مشترک تنها سه ماه است که از سوی جمهوری اسلامی ایران به وزارت نیرو واگذار شده است، گفت: اصلی ترین کار ما این بود که با وزیر اقتصاد عراق که اخیرا برای این سمت نیز منصوب شد به توافق برای برگزاری این نشست برسیم.

وی افزود: در سفر دو هفته پیش بنده به بغداد این موضوع قطعی شد و هیأت عالی رتبه ای بیش از ۵۰ نفر از مسئولان بخش دولتی و خصوصی عراق حضور پیدا کردند و در مورد مسائل و بخش های مهمی بحث شد.

وی با اشاره به صحبت های صورت گرفته در خصوص انرژی گفت: دو قرارداد صادرات برق و گاز به عراق داریم. البته پیشنهادات متعددی برای مشارکت در بازسازی صنعت برق عراق قبلا ارائه شده و از سمت جمهوری اسلامی ایران قراردادهای آن به وزارت برق عراق داده شده و اکنون منتظر نهایی شدن آن از آن سو هستیم.

وی افزود: سعی داریم با توجه به شرایط موجود و مقرراتی که وجود دارد پایبند قراردادها بمانیم. البته باید تمام شرایط را در نظر گرفت. دو هفته پیش توافقات خوبی در سفر به بغداد با وزارت برق عراق و مقامات بانکی این کشور صورت گرفت و ما شاهد حرکت در جهت اجرای آن توافقات هستیم.

وی با تأکید بر اینکه تفاهم این اجلاس هم موارد متعددی دارد که همه دال بر توسعه همکاری ها در زمینه انرژی بوده که در آن گنجانده شده است و امیدواریم هر چه زودتر به اجرا برسد، گفت: اصل موضوع همکاری اقتصادی در خصوص ایجاد صندوق مشترک سرمایه گذاری بین کشورها در این مورد خاص بین ایران و عراق بر تحرک و توسعه فعالیت بخش های خصوصی های دو کشور وابسته است.

وی با بیان اینکه عراق یک کشور در حال توسعه است و زمینه های متعددی برای اجرای طرح های عمرانی دارد و البته ظرفیت های بسیاری در خود عراق است که می توانند مشارکت داشته باشند، گفت: در اجرای طرح های توسعه ای شرکت های پیمانکاری متعددی از ایران در عراق فعال هستند. در همین راستا ایده پیشنهادی ما برای تشکیل صندوق مشترک سرمایه گذاری برای حمایت از بخش های خصوصی دو کشور مورد توافق قرار گرفت که باید ترتیبات آن توسط مسئولان ذیربط مورد بررسی قرار بگیرد.

به گفته وی به اعتقاد من این مسئله شروع خوبی است تا بخش های خصوصی هر دو کشور با مشارکت خودشان و دولت ها بتوانند پشتوانه ای برای اجرای پروژه ها داشته باشند.

همچنین علاء احمد الجبوری-وزیر تجارت عراق و رئیس عراقی کمیسیون توسعه همکاری‌های مشترک ایران و عراق- با بیان اینکه دوره چهارم کمیسیون مشترک اقتصادی طی این دو روز برگزار شد، گفت: در رابطه با بحث های گذشته صحبت هایی صورت گرفت و در مورد موضوعاتی همچون حمل و نقل، تجارت، تعرفه های گمرکی هماهنگی هایی را با هم داشتیم. در این رابطه صحبت هایی نیز انجام شد و یک کمیته برای پیگیری این مسئله ایجاد کردیم.

وی افزود: سندی که امضا کردیم در مورد بحث های مرزی، حمل و نقل، تعرفه های گمرکی و سرمایه گذاری مشترک بین دو کشور در محور تجاری صورت گرفت که این مسائل برای هر دو کشور از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی اظهار کرد: بنده آینده بسیار خوبی را برای این کمیته و این روابط پیش بینی می کنم. کمیته در مورد مسائل فنی و چالش های فعلی صحبت کرده است و قطعا حل این مشکلات می تواند به نفع هر دو کشور باشد و این کمیسیون تصمیمات بسیار مهمی را خواهد گرفت.

وزیر نیرو همچنین در این نشست اظهار کرد: خوشبختانه دیدارهای بسیار سودمندی در چارچوب منافع دو کشور در روز گذشته برگزار شد. کمیته‌های فنی در بخش‌های مختلف تجارت، خدمات فنی و مهندسی، مسائل مختلف مورد علاقه دو کشور در بخش‌های دولتی و خصوصی تمامی روز گذشته و امروز با هم همکاری نزدیکی داشتند و سند تفاهم اجلاس چهارم اکنون آماده امضا است.

وی افزود: در این سند به مسائل مختلفی که مورد علاقه دو کشور است اشاره شده و ترتیب‌های لازم مورد توافق قرار گرفته است. یکی از مسائل عمده برای تولیدکنندگان و تجار در دو سوی مرز این بوده که نسبت به صادرات کالای خود اگر احیانا مقرراتی وجود دارد که موجب محدودیت و ممنوعیت بویژه در محصولات فصلی می‌شود در زمان مناسب اطلاع پیدا کرده و به گونه‌ای نباشد که در نقطه مرزی متوجه برخی ضوابط جدید شوند.

اردکانیان گفت: خوشبختانه تفاهمی که صورت گرفت حاکی از توافق طرفین برای اعلام قبلی یک ماهه در زمینه واردات و صادرات است.

وی با بیان اینکه کمیته‌های بازرگانی و صنعت مشترک دو طرف و کمیته مالی مطالبات شرکت‌های پیمانکاری ایران برای پیگیری مسائل خود به‌زودی تشکیل جلسه می‌دهند، افزود: همکاری‌های آبی بین دو کشور در کمیته مربوطه و با دعوتی که از وزیر منابع آب عراق به عمل آمده به زودی در جلسه‌ای مطرح خواهد شد.

وی اظهار کرد: پیشنهادی مبنی بر تشکیل صندوق مشترک سرمایه‌گذاری برای پشتیبانی از بخش‌های خصوصی دو کشور مورد حمایت واقع شد که امیدواریم مسیر خود را طی کند.

اردکانیان افزود: در خصوص ایجاد کریدور حمل و نقل دریایی که پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران است و در خصوص افزایش حضور هواپیماهای عراقی در آسمان ایران که درخواست طرف عراقی است توافق‌های مناسبی برای بررسی این درخواست‌ها صورت گرفت.

وی ادامه داد: در زمینه فناوری اطلاعات و همچنین مسائل مربوط به همکاری‌های علمی بویژه در شاخه پزشکی توافق‌های خوبی صورت گرفت که از جمله آنها تاسیس شعبه‌ای از دانشگاه علوم پزشکی تهران در عراق است.

اردکانیان اظهار کرد: در همه سرفصل‌هایی که هیئت عالی رتبه عراقی از دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف دولتی و بخش خصوصی با همتایان خود در جمهوری اسلامی ایران مورد بحث داشتند نیز چارچوب‌های مناسبی تدوین شد.
وی افزود: امیدواریم کمیته پیگیری این تصمیمات که باید سه ماهه جلسات خود را در تهران و بغداد برگزار کند، هر چه زودتر تدارک نحوه پیگیری اجرای تصمیمات را داشته باشند.
وزیر نیرو از سفرای دو کشور در تهران و بغداد از حیث حمایت‌ها و پشتیبانی‌ها در شکل‌گیری این اجلاس، پیشبرد جلسات آن و نیز پیگیری‌هایی که متعاقب تصمیمات امروز اجلاس مورد نیاز است، قدردانی کرد.
وی همچنین با تقدیر از از دبیران کمیسیون مشترک اقتصادی در وزارت تجارت عراق و وزارت نیروی جمهوری اسلامی ایران و امور بین‌الملل دو وزارتخانه که با همکاری نزدیک برای نهایی کردن این سند ساعت‌هایی زیادی را صرف کردند، گفت: بالاخره بعد از 6 سال موفق شدیم این اجلاس را تشکیل دهیم.
تنظیم سند اجلاس چهارم در راستای تامین منافع ایران و عراق است
همچنین علا احمد الجبوری وزیر تجارت عراق در ادامه جلسه امضای سند چهارمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی توسعه همکاری‌های ایران و عراق اظهار کرد: این اجلاس دو روزه با حضور هیئت بلند پایه‌ای از عراق و همکاران ایرانی برای رفع موانع و مشکلات موجود با موفقیت برگزار شد.
وی اضافه کرد: هیئت بلند پایه عراقی نظرات کارشناسی خوبی در زمینه تجارت و اقتصاد برای حل موانع موجود با کشور ایران ارائه دادند که از این پیشنهادات نیز استفاده کردیم.
رئیس عراقی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور با بیان اینکه سند چهارمین اجلاس کمیسیون مشترک در راستای تامین منافع ایران و عراق تنظیم و امضا شده است، خاطرنشان کرد: امیدواریم دو کشور با امضای این سند در جهت حل و برطرف کردن مشکلات موجود قدم بردارند.
به گفته وی، شیوع بیماری کرونا در کشور عراق یکی از مسائلی است که اقتصاد این کشور را درگیر مشکلات کرده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید