طراحی بسته‌های حمایت از تولید در سازمان ملی استاندارد ایران

رییس سازمان ملی استاندارد ایران از طراحی بسته‌های حمایت از تولید برای تسهیل شرایط و کمک به بخش تولید خبر داد و افزود: این بسته‌ها در راستای حمایت از واردات مواد اولیه، مواد واسطه‌ای و تجهیزات و ماشین‌آلات اجرایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، غلامرضا شریعتی در نشست خبری با ابراز اینکه کالاهای غیراستاندارد در قالب 93 محموله بیشتر در حوزه مواد غذایی، لوازم آرایشی و بهداشتی، کالاهای الکتریکی و الکترونیکی، چرم، لوازم خانگی و شیرآلات بهداشتی بوده است، گفت: این محموله‌ها شامل 37 محموله مواد غذایی، 13 محموله کالاهای الکتریکی، 6 محموله لوازم خانگی، هفت محموله منسوجات چرم، 12 محموله قطعات خودرو و 18 محموله شیرآلات بهداشتی بوده است.

شریعتی با اشاره به نام‌گذاری امسال به سال “تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها”، از طراحی بسته‌های حمایت از تولید برای تسهیل شرایط و کمک به بخش تولید خبر داد و افزود: این بسته‌ها در راستای حمایت از واردات مواد اولیه، مواد واسطه‌ای و تجهیزات و ماشین‌آلات اجرایی می‌شود.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: پیش از این، همه مواد اولیه و واسطه‌ای را مورد آزمون قرار می‌دادیم، اما امروز در راستای مانع‌زدایی مقرر شده است اگر محصول نهایی تحت کنترل استاندارد است، مواد اولیه و واسطه‌ای مورد استفاده در آن بدون دخل و تصرف این سازمان وارد شود.

وی خاطرنشان کرد: ماشین‌آلات خطوط تولیدی برای محصولاتی که تأیید استاندارد دارند نیز در راستای حمایت از تولید، به‌سرعت از گمرکات ترخیص خواهند شد.

شریعتی ادامه‌داد: با این حال، مواد اولیه و واسطه‌ای یادشده باید مورد تأیید وزارت صنعت باشد و علاوه بر آن، سازمان ملی استاندارد ایران به‌صورت تصادفی اقدام به نمونه‌گیری و کنترل آنها خواهد کرد.

وی درخصوص استانداردهای 85گانه خودرویی اظهار داشت: تعداد هفت مورد از این استانداردها که تجهیزات آنها کاربردهای دوگانه داشتند، اکنون به‌دلیل شرایط تحریم به‌حالت تعلیق درآمدند.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران ابراز کرد: منتظر جلسه آینده شورای‌عالی استاندارد هستیم تا در این زمینه تصمیم‌گیری شود، اگر این شورا بپذیرد فرصت مجددی به خودروسازان برای هفت استاندارد یادشده داده می‌شود و اگر نپذیرفت به‌ناچار برخی دیگر از خودروها از خط تولید خارج خواهند شد.

وی با تأکید بر اینکه “ایمنی و سلامت مردم برای ما مهم است و از استانداردهای یادشده کوتاه نمی‌آییم”، خاطرنشان‌کرد: ‌اکنون حرکت روبه‌جلو در خودروسازی کشور مشاهده می‌شود و برای تطبیق خود با استانداردهای روز تلاش می‌کنند.

شریعتی یادآور شد: خودروسازی نخستین صنعتی بود که از سوی ترامپ تحریم شد، اما برکت این تحریم‌ها حرکت به‌سمت داخلی‌سازی بیشتر و دستیابی به موتور، پلت‌فرم و محصولات جدید بود، به‌طوری که صنعت خودروسازی آماده پوست‌اندازی و تولید محصولات کیفی‌تر قابل رقابت با نمونه‌های خارجی است.

وی اظهار داشت: در موضوع انرژی، با احصاء مصرف انرژی، تدوین استانداردهای مربوطه و بازنگری و بِروزرسانی آنها، سعی شد به‌گونه‌ای عمل شود که مصرف‌کنندگان بتوانند با علم و آگاهی از محصولات به تصمیم‌گیری بپردازند.

وی به ایجاد دفتر صنایع انرژی‌بر اشاره کرد و افزود: اکنون بررسی 34 صنعت را که به‌نظر می‌رسد مصارفی بیش از حد استاندارد داشتند در برنامه داریم؛ صنایعی که در سه سال گذشته به‌اندازه 40 میلیون بشکه نفت انرژی مصرف کرده‌اند و آلودگی‌های متعددی را موجب شدند.

شریعتی گفت: اسامی این صنایع به وزارتخانه‌های نفت و نیرو اعلام می‌شود تا واحدهای با مصرف زیاد جریمه شوند و آنهایی که مصرف بهینه دارند از محل همین جریمه‌ها تشویق شوند.

وی در ادامه درباره ممانعت این سازمان از ورود ذرت‌های آلوده به کشور، گفت: تاکنون 70 هزار تن از این ذرت‌ها مرجوع شده است و به‌دنبال برگشت دادن بقیه آنها هستیم.

این مقام مسئول با تصریح به اینکه مانع‌زدایی به‌معنای قانون‌زدایی نیست، تأکید کرد: سازمان اموال تملیکی حق ندارد بدون کنترل و نظارت سازمان ملی استاندارد، هیچ کالا و محصولی را به فروش برساند.

وی همچنین درخصوص کنترل نازل‌های سوخت مایع خاطرنشان کرد: سال گذشته 112 هزار و 310 مورد از این نازل‌ها (بیش از برنامه) مورد ارزیابی قرار گرفت که 81 هزار و 550 مورد آنها قبول و بدون مشکل بود، اما 6 هزار و 659 مورد آنها عدم انطباق داشته است.

شریعتی گفت: همچنین هشت‌هزار و 39 نازل سی.ان.جی. نیز پارسال مورد آزمون قرار گرفت که 977 مورد آنها عدم انطباق داشت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید