اجرای پروژه‌های نفتی با همکاری روس‌ها تسهیل می‌شود

سفر اواسط هفته گذشته جواد اوجی، وزیر نفت و هیئت همراه به مسکو را باید برگ تازه‌ای در دیپلماسی انرژی کشور دانست؛ برگی که اگر خوب ورق بخورد می‌تواند در کنار رقابت، رفاقت را برای دو کشور در بخش انرژی به‌همراه آورد.

به گزارش ایسنا، ایران و روسیه به‌عنوان بزرگ‌ترین دارندگان ذخایر گاز جهان، اواسط هفته گذشته و پس از چند دور مذاکره به گفته وزیر نفت چند سند مهم امضا کردند که اگرچه جزئیات آن رسانه‌ای نشد، نشان از رضایت هیئت ایرانی داشت «به جرأت می‌گویم که یکی از پربارترین سفرها بود و بسیار بیشتر از آنچه انتظار داشتیم، حاصل شد.» این جمله را جواد اوجی، وزیر نفت در جمع‌بندی سفر سه‌روزه به روسیه بیان کرد.

مهران امیرمعینی – معاون بازاریابی و عملیات گاز مدیریت امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران درباره همکاری ایران و روسیه در بخش انرژی گفت: روسیه با توجه به پیشرفت‌هایی که در بخش گاز اعم از اجرای پروژه‌های بزرگ به‌ویژه در آب‌های عمیق و فناوری حفاری و تأمین مالی پروژه‌ها دارد، می‌تواند با انتقال این تجربه‌ها کمک شایانی به تسهیل و اجرای پروژه‌هایی از قبیل توسعه میدان‌های گازی، کارخانه‌های ال‌ان‌جی و احداث خط لوله در آب‌های عمیق به ایران داشته باشد.

آیا ایران توان رقابت با قیمت گاز روسیه در اروپا را دارد؟!

او به این پرسش که ایران و روسیه دو کشور نخست از نظر ذخایر گازی هستند و به‌نوعی رقیب هم در تجارت گاز محسوب می‌شوند، اما این روزها بحث‌های زیادی مطرح می‌شود که روسیه اجازه نمی‌دهد ما وارد بازار گاز اروپا شویم، پاسخ داد: دو نکته وجود دارد؛ اینکه روسیه بخواهد به‌صورت آشکارا برخورد کند که چنین به نظر نمی‌آید. روسیه ابزار صادرات گاز به اروپا را دارد، زمانی که می‌خواهید وارد بازار اروپا شوید، قیمت، مسئله مهمی است، روس‌ها می‌توانند روی آن مانور بدهند، آیا ایران توان رقابت با قیمت روسیه را دارد و آیا انعطاف‌پذیری در پیشنهادهای قیمتی از سوی ایران وجود دارد؟!

وی ادامه داد: نکته دوم این است که آیا روسیه می‌خواهد رقیبی در بازار اروپا داشته باشد؟! پاسخ به این پرسش قطعاً «خیر» است. آیا بازار اروپا برای روسیه مهم است؟ بله ۱۰۰ درصد مهم است، حتی مهم‌تر از ایران است. در هر حال روسیه از ما به اروپا نزدیک‌تر است و زیرساخت‌های لازم برای حضور در این بازار را نیز ایجاد کرده و توسعه داده است و پیشینه حضور در این منطقه را دارد، ‌اما اینکه بگوییم ما خواستیم و روس‌ها مانع شدند که وارد این بازار شویم به نظر صحیح و منطقی نمی‌آید.

وی با تأکید بر اینکه برای ورود به بازار اروپا باید به این نکته توجه کنیم که چقدر این بازار برای ما مهم است؟ آیا آن‌قدر مهم است که در گام نخست از همه منافعمان در دیگر بازارهای صادراتی بگذریم و هدفمان فقط دستیابی به بازار گاز اروپا باشد، تصریح کرد: اگر قرار است این کار را انجام دهیم باید یک راهبرد در این ارتباط داشته باشیم. در بحث روسیه هم معتقدم اگر خودمان می‌خواستیم وارد بازار اروپا شویم، شدنی بود.

ما گاز داریم، اما کجاست؟!

طبق اعلام وزارت نفت، معاون بازاریابی و عملیات گاز مدیریت امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران درباره اینکه با توجه به افزایش مصرف گاز در کشور آیا اصولاً گازی برای صادرات وجود دارد، اظهار کرد: نخستین پرسشی که در مذاکرات صادرات گاز مطرح می‌شود همین پرسش است، متأسفانه مصرف گاز در کشور تخت‌گاز جلو می‌رود و این موضوع برنامه‌های صادراتی ایران برای گاز را دچار اختلال خواهد کرد. تمامی گاز تولیدی و حتی بیشتر از آن در کشور مصرف می‌شود.

امیرمعینی با یادآوری جایگاه دوم ایران در ذخایر گازی جهان بیان کرد: ببینید نکته مهم این است که ما گاز داریم، اما کجاست؟! زیر زمین است. ما از نظر ذخایر گازی مشکلی نداریم، ظرفیت آن وجود دارد، منتهی باید آن را بالفعل کنیم که آن هم نیازمند سرمایه‌گذاری و جذب منابع مالی و انسانی است. اینها همه شدنی است، منابع انسانی را می‌توانیم آموزش بدهیم و منابع مالی را هم از بازارهای بین‌المللی تأمین کنیم. ما نیازمند جذب سرمایه‌گذاری خارجی هستیم. ما می‌توانیم از هر قراردادی که منافاتی با قانون نداشته باشد، سرمایه‌گذار را جذب کنیم. آینده گاز ایران در گرو سرمایه‌گذاری و استفاده از فناوری‌های نوین است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید