با تلاش محققان کشور حاصل شد: صرفه جویی ارزی در نگهداری از چاه های نفت با ابزارهای مسدودکننده

به گزارش خبرگزاری نفت و گاز یکی از شرکت های مستقر در مجتمع فناوری دانشگاه صنعتی شریف به دانش فنی ابزارهای مسدودکننده درون چاهی با استفاده از پلیمرهای تقویت شده با نانو فناوری دست یافته است و با بهره برداری از آن در چاه های نفت جنوب کشور از خروج ارز جلوگیری شده است.

به گزارش خبرگزاری نفت و گاز به نقل از ایسنا،”پکر”ها از مهمترین ابزارها در فرایندهای مربوط به تعمیر، نگهداری و تحریک چاه های نفت و گاز است؛ چونکه این ابزارها امکان انجام عملیات تحریک چاه، اسیدزنی، تعمیرات سرچاهی و بسیار از عملیات های دیگر را بدون خارج کردن رشته تولیدی میسر می کنند.
این نوع پکرهای متورم شونده قابل نصب و برداشت از درون لوله مغزی عبور داده می شوند و بعد از رسیدن به عمق مورد نظر، متورم شده و عملیات آب بندی لوله جداری چاه های نفت و گاز را انجام می دهد. نسبت تورم بسیار بالای این ابزار قابلیت آب بندی لوله جداری تا قطر ۳ برابر قطر اولیه ابزار را در اختیار کاربر می گذارد. پکر متورم شونده بعد از اتمام عملیات مورد نظر، تا رسیدن به سایز اولیه فروکش می کند و از چاه خارج می شود.


با عنایت به اهمیت این ابزار، یکی از شرکت های دانش بنیان مجتمع خدمات فناوری دانشگاه صنعتی شریف موفق به ساخت این نوع از پکرها مطابق با استانداردهای API و ISO و همینطور دریافت تاییدیه شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب شده است. نخستین تست میدانی پکر در زمستان ۹۷ در یک حلقه چاه واقع در میدان نفتی اهواز با عملیات اسیدکاری انتخابی در لوله جداری ۷ اینچ با موفقیت کامل و همراه با افزایش تولید قابل توجه انجام گرفت.
تابحال ۶ عملیات میدانی با استفاده از این نوع پکرها با موفقیت انجام شده است.

استفاده از پکرهای متورم در یکی از چاه های میدان نفتی مارون
امکان انجام عملیات بدون احتیاج به خارج کردن رشته تولیدی، امکان فرستادن ابزار به درون چاه به کمک لوله مغزی سیار و کابل، المان آب بندی با عملکرد سطح بالا حتی در تورم سه برابر نسبت به سایز اولیه، متعادل سازی فشار قبل از فروکش به منظور پیشگیری از صدمه رسیدن به پکر، امکان استفاده در چاه های عمودی، افقی و مایل، ساخته شده در سایزهای ۲.۱۲۵، ۲.۵، ۲.۷۵ و ۳ اینچ و تحمل اختلاف فشار ۱۵۰۰ پام، در لوله جداری ۷ اینچ و در دمای ۲۸۰ درجه فارنهایت توسط پکر متورم شونده ۲.۱۲۵ اینچ از خصوصیت های پکرهای متورم شونده این شرکت است.
استفاده از این پکرها زمان تعمیر چاه را به کمتر از یک ماه کاهش داده، در حالیکه جهت استفاده از فناوری خارجی این زمان به ۶ ماه تا یک سال می رسد.


در تولید ابزارهای مسدودکننده درون چاهی معروف به پَکر از مواد پلیمری تقویت شده با فناوری نانو استفاده شده است و کاربردی شدن آن در میادین نفتی مانع خروج ارز از کشور می شود، بگونه ای که در هر چاه نفت، ۱۰۰ هزار یورو صرفه جویی ارزی دارد.
امکان استفاده در چاه های عمودی، افقی و مایل، متعادل سازی فشار قبل از فروکش به منظور پیشگیری از صدمه رسیدن به پکر، امکان فرستادن ابزار به درون چاه به کمک لوله مغزی سیار و کابل و امکان انجام عملیات بدون احتیاج به خارج کردن رشته تولیدی همچون مزیت های این فناوری است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید