برگزاری جلسه نهایی کمیسیون تدوین و ترجمه استاندارد مشخصات فنی برای خطوط لوله های فولادی(API5L 2018)

 روابط عمومی گروه صنعتی سدید خبر داد:

جلسه نهایی کمیسیون تدوین و ترجمه استاندارد مسخصات فنی خطوط لوله های فولادی(API5L 2018)به دعوت شرکت لوله سازی ماهشهر و در محل سالن کنفرانس گروه صنعتی سدید و با حضور نمایندگان، مسئولان و دست اندرکاران حوزه کنترل کیفیت شرکتهای تولیدکننده لوله های قطور فولادی خطوط انتقال نفت و گاز و همچنین معاونت محترم مدیر کل اداره استاندارد استان اصفهان، نمایندگان محترم شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و شرکت گاز استان اصفهان؛ برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی گروه صنعتی سدید، در کشورهای بهره مند از ذخایر و مخازن هیدروکربوری، خطوط انتقال این ذخایر؛ از حیاتی ترین شریانهای اقتصادی بوده که علاوه بر رشد و توسعه صنایع مختلف و همچنین تکمیل و توسعه صنایع پایین دستی مرتبط، درآمدهای ارزی کشور را به نحو مناسبی تامین می نماید.

در این راستا و جهت بهره برداری اصولی و بنیادین از خطوط لوله انتقال نفت و گاز و به جهت استراتژیک بودن این کالا، می بایست از استانداردهای روز جهان برای ساخت لوله های قطور فولادی مزبور بهره گیری نمود. مهمترین و پرکاربردترین این استاندارد ها در این زمینه، استاندارد API5L 2018 می باشد.

بر این اساس تاکنون در کشور سفارشهای متعددی در حوزه ساخت لوله های قطور فولادی خطوط انتقال نفت و گاز، وجود داشته و دارد که منطبق با این استاندارد، سفارشات مد نظر؛ تولید و مورد استفاده کارفرمایان قرار گرفته و میگیرد.

اما در راستای صادرات این محصول به پروژه های عمرانی در کشورهای منطقه و بازارهای هدف و پرهیز از هرگونه ابهام و برداشت های فنی نادرست کارفرمایان خارجی و با توجه به مسایل مرتبط تحریمی، نیاز بود تا این استاندارد به شکل مناسبی ترجمه و ملی شده و کالای مزبور؛ با استاندارد ملی، که برگرفته از ترجمه استاندارد API5L 2018 می باشد، تولید و روانه بازارهای صادراتی گردد.

در این راستا کمیسیون تدوین و ترجمه استاندارد مشخصات فنی خطوط لوله فولادی API5L 2018 با فراخوان اداره کل استاندارد استان اصفهان و حضور معاونت محترم این سازمان، نمایندگان شرکتهای ملی گاز ایران، مهندسی و توسعه گاز ایران، شرک ملی مناطق نفت خیز جنوب، ملی صنایع پتروشیمی، نفت فلات قاره، مهندسی و توسعه نفت و همچنین نماینده محترم نظام فنی و ارزشیابی طرح های وزارت نفت، ریاست محترم کمیته IPS وزات نفت و مدیران کنترل کیفی شرکتهای لوله ساز قطور فولادی؛ تشکیل و جلسات متعددی در این خصوص برگزار گردید.

در انتها خروجی این جلسات فشرده و سنگین کاری، با حضور مجرب ترین متخصصان حوزه ساخت لوله های قطور فولادی و همچنین کارشناسان ارشد نظام کارفرمایی کشور؛ منتج به ترجمه نهایی استاندارد API5L 2018 گردید که پس از ویراستاری نهایی، منتظر اعلام زمان بررسی در کمیته ملی استاندارد کشور و تایید نهایی از سوی سازمان ملی استاندارد خواهد بود.

بی شک با تایید این استاندارد و ملی شدن آن ،گام بلندی در جهت مرتفع نمودن چالش های اشاره شده برداشته شده و موجب رشد و تعالی هرچه بیشتر صنعت ساخت لوله های قطور فولادی کشور، خصوصا در زمینه افزایش نفوذ وکسب سهم بازار مناسبی در کشورهای منطقه وجهان؛ میگردد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید